söndag 21 augusti 2016


Norah Johansson


För den som intresserar sig för tryckta textilier från 1950- och 60-talen är Norah eller Norah Johansson en signatur att lägga på minnet. Hennes mönster är vältecknade och har en stor
variation och anpassning till rådande stilideal. Bland Norahs juldukar hittar man allt från
1950-talets mönster med blått eller rött tryck föreställande traditionella halmprydnader till 1960-talets mer djärva och kraftfulla färg- och mönsteruttryck.


Norah Johansson (1908–1979) kom från Göteborg och utbildade sig vid Slöjdföreningens skola i Göteborg. Hon anställdes på Gamlestaden redan 1930, som deras första textilkonstnär, och blev företaget trogen till sin pensionering 1970. På mönsterateljén arbetade hon inte bara med tygtryck utan kanske ännu mer med Gamlestadens vävda produkter. Hon var mycket skicklig och exempelvis duken Gästabud med röd eller brun rand mot oblekt botten hör till företagets verkliga storsäljare på 1960-talet. Vid den internationella utställningen California State Fair i Sacramento 1958 fick svenska textilföretag nio guldmedaljer gällande utsökt design. Däribland fanns Norah Johansson två mönster Mårbacka och Lysekil för Gamlestaden.


Sedan barnsben hade Norah tillbringat mycket tid på Donsö i Göteborgs skärgård där familjen hade en stuga. Donsöduken med blommotiv från ön skvallrar något om hennes kärlek till denna plats. Fadern arbetade som övermaskinist på Broströms rederi och modern valde att bo mycket på Donsö med Norah och hennes fyra systrar. Norahs systersöner Anders och Olle Meyer berättar att hon var en glad, ruschig och utåtriktad person men att hennes liv fördystrades av att två av systrarna var sjukliga. För Norah innebar det bland annat att hon valde att inte gifta sig och ett livslångt engagemang i MS-föreningen.


”Norah Johansson är för mig en legend, hon var en fantastisk mönsterritare”, berättar Deisy Barnevik Berglund (då Engberg) som i perioder arbetade på Gamlestaden i Göteborg på 1950- och 60-talet, som assistent, tecknare och slutligen som produktionschef.




















Juldukar av Norah från 1950-talets mitt i karaktäristisk blå eller röd färgställning.  Julpotpurri till vänster trycktes i både blått och rött. Foto Jan Berg, Textilmuseet.






Domherrar från 1959. Foto Jan Berg, Textilmuseet.


Julprydnad från 1962, Foto Jan Berg, Textilmuseet


Krumelur, metervara från 1950-talet som Gamlestaden bör ha löntryckt för KF

Skiss på papper till julduk av Norah. Finns på Designarkivet


Rolig och informativ svampduk av Norah med okänd datering.

Med inspiration från trädgårdslandet!

Linjespel får representera Norahs vävda mönster. År 1962 lanserar Gamlestaden mönstret och skriver "Linjespel - den moderna vävda duken i sober svensk design, som utvalts av juryn för utmärkelsen SVENSK FORM - GOD FORM, presenterad på Scandinavian Design Cavalcade, Stockholm och vid Design Centre i London"
Som metervara vävdes den förutom den grå varianten på bilden även i gult och blått.



Norahs Ängsblommor trycktes med grå och gul botten. Den fanns med i Gamlestadens sortiment under flera år under första halvan av 1960-talet.


Detta formgivarporträtt och många fler kan man läsa i boken Tryckt till Jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar