fredag 2 september 2016

Kerstin Persson



Kerstin Persson (1911–2003) komponerade under 1950- och 60-talen en lång rad metervaror för Borås Wäfveri med populära motiv såsom ränder, äpplen, hjärtan och kringlor, tryckta i ett flertal färgställningar. Många av dem blev stora försäljningssuccéer.


Kerstin föddes i Borås 1911, som ett av fyra syskon. Hennes far*, Erik Eugen Persson var disponent på Borås Wäfveri och Kerstin kom att följa den textila traditionen i familjen. Hon utbildade sig till mönstertecknare vid Tekniska skolan i Stockholm. Efter avslutad skolgång började hon på Borås Wäfveri i juni 1934, där hon blev kvar till mitten av 1960-talet.


Året efter Kerstin kom Ingri Hollender, utbildad vid Slöjdföreningens skola. De båda blev företagets första fast anställda formgivare. Före kriget fick de åka med på resor till Tyskland och Paris där företaget köpte mönster. Kerstin berättar i en intervju för Borås Tidning: jag tror inte tiden var riktigt mogen för de svenska mönstren, när vi började på 30-talet. Våra mönster ansågs vara vågade och många inom textilindustrin menade att de inte gick att sälja.


Under kriget låg deras resor nere och inhemska mönster ökade i betydelse men ända in på 1950-talet var designernas ställning svag, ansåg Kerstin. Till Kerstins arbetsuppgifter hörde att designa beklädnadstyger, men snart blev det också tyger för heminredning, såsom bäddtextil och gardinmetervaror. Tygerna är inte signerade eftersom företaget hade policyn att inte sätta ut formgivarens namn under hennes tid, berättar Inger Ekelin, som har dokumenterat Kerstin Persons mönster. Den genomgång av Borås Wäfveris material som Ekelin, designer och från 1977 ansvarig för ateljén vid Borås Wäfveri, gjort för Textilmuseet i Borås visar vilken stor produktion som kan tillskrivas Kerstin Persson.


* i boken Tryckt till jul har vi skrivit farfar, men det skall vara far.


Populära mönstret Kalaskringlan från början av 1960-talet trycktes i flera färgställningar. Foto Jan Berg, Textilmuseet.
Sommarfrukost på Kalaskringla i blått och rosa.
Mönstret Brasilia från ca 1960 ställdes ut på Ny Form i Malmö. Prov ur Textilmuseets arkiv.

Läckra Aurora från 1969-70. Prover ur Textilmuseets arkiv.

Klänningsmönster från slutet av 1950-talet. Textilmuseets arkiv.
Räppel från 1967-68 i röd och lila färgställning gör sig fint till jul.
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar